טיפים לבחירת תאורת אווירה

תאורה מסוגלת ליצור הרבה יותר מאשר רק אפקט חזותי, יש לה גם השפעות ביולוגיות ופסיכולוגיות שמשפיעות על הבריאות והרווחה של בני האדם. מחקרים הראו שהתאורה, טבעית ומלאכותית כאחת, יכולה להשפיע מאוד על ההתנהגות שלנו.

תכנון התאורה כך שישפיע על האווירה, הוא חלק מהעיצוב האדריכלי המודרני. לפני שנים רבות נורה הייתה רק נורה, וזהו. הנורות היו פריטים פונקציונליים שנועדו להאיר ולא ליצור אווירה. אבל הזמנים השתנו. היום, אנשים רבים בוחרים לשלב תאורת אווירה בעיצוב הבית והמשרד. האם אי פעם עצרתם לחשוב, איך רמות שונות של אור גורמות לכם להרגיש? האם אתם נוטים לחוש התרוממות רוח ואנרגטיים כשהשמש מאירה, ונטולי מוטיבציה בימים מעוננים? הסיבה לכך היא שהגוף מגיב להשפעות הפסיכולוגיות של התאורה, שמסוגלת גם לשנות את מצב הרוח שלנו. כאשר האור משפיע עלינו מבחינת ביולוגית, הוא יכול לשפר או לשבש את איכות השינה שלנו, הקוגניציה, מצב הרוח ולייצב את קצב מחזור הדם. במקביל תאורה המשמשת את סביבת הבית או העבודה שלנו יכולה להשפיע על מצבי רוח, היצירתיות והפרודוקטיביות שלנו.

 

כיצד משפיעה עלינו התאורה?

תאורה בהירה - בהירות נקבעת לפי כמות האור שמעניק מקור האור ומתבטאת בדרך כלל בלומנים (Lumens) או בלוקס (Lux). אור בהיר משחק תפקיד חשוב בהעצמת הרגשות שלנו. מחקרים הראו שתנאים של אור חזק עשויים לחזק רגשות שליליים וחיוביים כאחד.

תאורה מלאכותית לקויה - זה לא סוד שתאורה לקויה עלולה לגרום לבעיות בעיניים, במיוחד בעת הקריאה. אבל האור יכול להשפיע עלינו גם ברמה עמוקה יותר. אור מלאכותי לקוי עלול לגרום למשל:
  • לדיכאון
  • למחסור בוויטמין D
  • למצבי רוח משתנים
  • לעייפות
כיוון שאור השמש מעודד ייצור סרוטונין, מומלץ להשתמש בנורות שמחקות את האור הטבעי, בעיקר בימים קודרים.

התאורה הנכונה - כיוון שהתאורה יכולה לשפר את הפרודוקטיביות, חשוב להשתמש בסוג התאורה המלאכותית הנכונה במקום הנכון ובזמן הנכון. במשך שנים רבות נחשבה תאורת הפלורסנט לנורמה, אבל היום נראה כי נורות לד הן הפתרון המתאים, בזכות היכולת שלהן לספק את האור ״הנכון״.
 
גוון ורמת הרוויה (Saturation) של האור - עוצמת הרוויה של האור יכולה להגביר רגשות לעומת זאת, גוון אור מעומעם יכול לדכא רגשות. הוכח שגווני האור המלאכותי יכולים לעורר רגשות שונים ולהשפיע על הגוף.
  • אור כחול / לבן – יכול להפוך אותנו לאנרגטיים יותר, אך להפריע לדפוסי השינה שלנו.
  • אור כחול – נוטה לקדם את הפרודוקטיביות.
  • אור אדום, ענבר או צהוב – בשעות הערב – עשוי לשפר את הבריאות הנפשית, כי הוא מאזן את החשיפה שלנו לאור הכחול במהלך היום.
לסיכום הדברים, כאשר מדובר בקביעת הטון והאווירה בבית, קחו בחשבון שהתאורה חשובה לא פחות מהצבע ומהריהוט, אם לא יותר מכך.

בואו לבקר

  • כתובת  רח' נווה ציון 2 ראשון לציון
  • טלפון  0505208323
  • פקס  03-9502982

סרטון וידאו

חדשות ועדכונים